Pagina's

woensdag 30 april 2014

Basisinkomen doet recht aan vrouwen

Je zou denken dat de emancipatie inmiddels geslaagd is, maar niets is minder waar. Een groot deel van de vrouwen is nog altijd afhankelijk van een partner. Wordt het niet eens tijd dat daar verandering in komt?

Daphne Bunskoek spreekt een spotje in voor WOMEN Inc. waarin ze aangeeft tevreden te zijn over het feit dat ze vrouw is, normaal gesproken dan. Behalve als het om salaris gaat, want vrouwen ontvangen in hun leven ongeveer €300.000,- minder dan mannen. Dat klinkt behoorlijk heftig. Ondanks alle pogingen van de overheid om ongelijkheid op te heffen verdienen vrouwen nog altijd 17,6% minder dan mannen en nog altijd zijn minder vrouwen vertegenwoordigd in de top van het bedrijfsleven.

Vrouwen handelingsonbekwaam
Tot 1957 waren vrouwen niet handelingsbekwaam, dat houdt in dat zij niet zelfstandig gerechtigd waren om beslissingen te nemen over het eigen leven. Tot aan hun trouwen waren vrouwen onder de zorg van de vader, die op de dag van het huwelijk de vrouw wegschonk aan haar echtgenoot waarna hij de zorgplicht voor zijn vrouw overnam. Zonder toestemming van hun vader of echtgenoot konden vrouwen geen financiële verplichtingen aangaan of overeenkomsten sluiten. In onze oren klinkt dat natuurlijk hopeloos achterhaald en gelukkig is dat ook zo.

Het was in die tijd ook gebruikelijk dat bij het aangaan van een huwelijk het arbeidscontract automatisch opgezegd werd. Zo ook bij mijn moeder. Toen ze trouwde stopte ze met werken en had ze geen eigen inkomen meer. Vanaf dat moment werd zij geacht zorg te dragen voor het huishouden en de verzorging van mijn vader, waar later de zorg voor mij, mijn broer en zus bij kwam. Toen wij wat ouder waren wilde mijn moeder gaan werken. Mijn vader vond dat geen goed plan. Maar zij zette door en is gaan werken. Ze heeft ook altijd tegen mij gezegd, en ongetwijfeld ook tegen mijn zus: “Kind zorg dat je een goede opleiding krijgt want dan ben je nooit afhankelijk van een man!” Op deze manier liet mijn moeder blijken dat ze het niet fijn vond om geen eigen geld in handen te hebben.

Sociale druk
Ook nu nog kunnen veel vrouwen niet in hun eigen onderhoud  voorzien ondanks dat meer vrouwen hoger opgeleid zijn dan mannen. Er studeren op dit moment 6.000 meer meisjes dan jongens aan universiteiten. Aan de capaciteiten van vrouwen ligt het klaarblijkelijk niet. Het is vooral de cultuur waarin we leven die veel vrouwen weerhoudt om volledig te werken waardoor ze onafhankelijk zijn en daarmee ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in stand houdt. Zolang daar niets aan verandert lost het nooit op.

Ik hoor vaak het excuus dat het de eigen keuze is van de vrouw om minder te werken en om meer voor de kinderen te zorgen. Dat lijkt mooi, maar de achterliggende beweegrede ligt eerder op het terrein van de sociale druk dan dat het de keuzevrijheid betreft. Hetzelfde gevoel krijg ik over de beweegredenen van vrouwen uit conservatief religieuze kringen als het gaat om het dragen van een hoofddoek.

Keuzevrijheid
Mijn moeder heeft veel moeite moeten doen om de sociale druk te weerstaan door toch te gaan werken. Al deed ze dat in deeltijd en was ze nooit in staat zichzelf volledig te onderhouden. Het gaf haar toch een zekere mate van vrijheid. Ze hoefde namelijk niet meer volledig haar hand op te houden bij mijn vader en kon zelf beslissen over bepaalde uitgaven. In dat opzicht is er veel veranderd, want jonge vrouwen zijn heel goed in staat zichzelf te onderhouden. Dat neemt af naar mate de zorg voor kinderen zich aandient en komt het culturele vooroordeel “dat het in de natuur van vrouwen zit om te zorgen” weer bovendrijven. Wat natuurlijk onzin is want mannen zijn prima in staat om de rol van verzorger op zich te nemen.

Gelukkig is door de jaren heen geregeld aandacht voor het onderwerp in de pers. Neelie Kroes zei midden jaren ’90 tijdens een congres dat in het tempo van acceptatie van vrouwen in het bedrijfsleven en het toekennen van een gelijke beloning tussen mannen en vrouwen, nog zeker 100 jaar nodig is voordat de verschillen zijn beslecht. Emancipatie is dus nog altijd nodig ook al denken we vaak van niet.

Basisinkomen als oplossing
De grote vraag is nu wat kunnen wij er aan doen om de afhankelijkheid van vrouwen ten opzichte van mannen op te heffen dan wel te verminderen? Voor mannen is het immers ook niet fijn als de vrouw “een blok aan het been wordt”. Er is beslist een mogelijkheid om aan de afhankelijkheidspositie tegemoet te komen, namelijk de invoering van een basisinkomen voor iedereen. Dit houdt in dat iedereen een vast maandelijks bedrag in handen krijgt los van de arbeid die je verricht. Een basisinkomen doet daarmee recht aan al die vrouwen die hun financiële zelfstandigheid opgeven om geheel belangeloos zorg- en gezinstaken op zich te nemen.

4 opmerkingen:

Suzanne zei

Wilde graag reageren op het stukje dat vrouwen door sociale druk kiest minder te werken. Ik kan iig vanuit mijn eigen positie zeggen dat het juist sociaal en economische druk is om wel fulltime te gaan werken of meer dan ik zou willen. Ik wil oprecht liever meer tijd hebben om mama voor mijn dreumes te zijn. Ik kies voor parttime werk zodat ik meer tijd heb om met mijn zoon door te brengen. Dat maakt mij afhankelijk van mijn vriend en omdat huisvrouw/mama zijn in deze maatschappij vaak nog steeds gezien wordt als geen werk en dus ook weinig waardering van omgeving van krijg voel ik me juist gedwongen langer en beter werk te zoeken zodat ik wel wat waard ben. Ik wil in deze maatschappij in mijn waarde gelaten worden in mijn keuzes en ik word er vaak helemaal kierewiet van dat 2e golf feministen zeggen dat ik me door deze maatschappij in deze afhankelijke positie laat drukken en dat ik vooral onafhankelijk moet zijn en moet werken.

mensen er zijn gewoon echt vrouwen heel veel zelfs die gewoon echt heel graag bij hun kinderen willen zijn zeker als ze nog in baby-dreumes-peuter fase zijn.

Basisinkomen zou wel heel hoop oplossen omdat mijn werkzaamheden voor de kleine dan ook economische iets waard zijn en ik de uren die ik aan werk wil besteden kan invullen met zinvol werk waar me hart ligt ipv werk waar geld ligt.

Jolanda Verburg zei

Hallo Suzanne,
Je hebt helemaal gelijk. De sociale druk werkt ook de andere kant op. Als je als moeder niet wilt werken dan wordt dat ook geregeld weer tegen je gebruikt.
Het is meer geaccepteerd in deze samenleving om (betaald) op kinderen van een ander te passen dan (onbetaald) op je eigen kinderen. Dat is het kromme in onze huidige samenleving. Er is een mentaliteits- en een cultuurverandering nodig in onze samenleving.

Ook daarom is het basisinkomen zo'n mooie oplossing. Het geeft keuzevrijheid om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent en je leven in te richten zoals jij dat graag wilt!

Veel plezier met je moederschap!

Hartelijke groet,
Jolanda

Anoniem zei

Ik ben het helemaal met Suzanne eens. Laten we alsjeblieft eens ophouden te zeggen dat vrouwen onder druk ervoor kiezen voor hun kinderen te zorgen. Vrouwen zijn niet stom, ook niet als ze kiezen voor hun kinderen!
Ik kom uit een 'vrij nest'. Mijn moeder vond het altijd belachelijk dat ze moest stoppen met werken toen ze trouwde. Ik ben, net als mijn zussen, altijd gestimuleerd te studeren, zodat ik later niet afhankelijk van een man zou zijn. Ik ben ook niet een echte moeder-moeder, helaas. Soms ben ik jaloers op mijn schoonzus, die dat wel is. En wat een zegen, die moeders die èchte, onverdeelde tijd en aandacht op kunnen brengen voor hun kinderen. Kinderen die een goede basis krijgen, met tijd, aandacht, liefde en met correctie wanneer dat nodig is, worden evenwichtige mensen. En zij zijn het die de toekomst zijn. Dat vrouwelijke element is zo belangrijk! Had ik minder druk gevoeld om te studeren en onafhankelijk te zijn, dan had ik er misschien ook zo voor mijn kinderen kunnen zijn.
Ik vind een basisinkomen héél belangrijk. Voor vrouwen, voor mannen èn voor kinderen! Zodat iedereen tijd en aandacht heeft, voor wat zij echt belangrijk vinden. Maar gooi dat alsjeblieft niet op die 'arme vrouwen'!
PS Ik ben geen robot :)

Jolanda Verburg zei

Aan: Anoniem

Ik ben heel blij met wat je zegt. Het is geweldig om de zorg te hebben voor je kinderen. Het geeft voldoening en voor de kinderen is een rots in de branding ook goed om zich te ontwikkelen. Maar ik ben ook van mening dat het niet altijd de moeder hoeft te zijn, de vader kan dat ook heel goed.

Zelf ben ik ook niet zo’n moeder-moeder en misschien ingegeven door mijn moeder had ik niet de behoefte om full-time moeder te zijn. Dat ben ik ook nooit geweest. Mijn man is toen mijn kinderen heel jong waren ook part-time gaan werken en hij vond het heerlijk. Dat zie ik nog steeds aan mijn kinderen, ze hangen net zo veel aan hem als aan mij.

Vrouwen zitten op bepaalde manieren vast in denkbeelden. Vanuit de conservatieve hoek wordt gezegd: “Een moeder hoort bij haar kinderen”. In de progressieve hoek wordt gezegd: “Vrouwen hebben gelijke kansen dus moeten ook (full-time) kunnen werken”. En dan heb je nog de “economie-gedreven” denkbeelden waarbij iedereen (dus ook vrouwen) geacht wordt een bijdrage te leveren aan de groei van de economie.

Daar zitten we dan als vrouwen klem tussen opvattingen, meningen, ideeën, denkbeelden, culturele en religieuze waarden.

Zou het niet fijn zijn als we gewoon ons hart kunnen volgen en onze eigen keuzes maken? Ja, toch. En daarom pleit ik voor de invoering van een basisinkomen voor iedereen. Want dat geeft keuzevrijheid aan iedereen en maakt arbeid en inkomen los van elkaar. Ik ga net zo lang door met het onder de aandacht brengen van het onvoorwaardelijk basisinkomen tot het wordt ingevoerd!

Help je mee?

Hartelijke groet,
Jolanda