Pagina's

dinsdag 12 maart 2013

De onderkin-generatie

“Wat is dit nu weer?” vraag je je af. Dat is de generatie die hun ogen niet meer naar je opslaan, maar voortdurend gefocust zijn op hun smartphone. Die geen IRL* gesprek meer aangaan, maar communiceren met hun ‘vrienden’ via social media.

Omdat mijn zoon geregeld vastgeplakt zit aan zijn iPod en ik dus nog wel wat tips en handvatten kan gebruiken togen mijn man en ik afgelopen week naar de voorlichtingsavond ‘mediaopvoeding’ op zijn middelbare school. De avond werd verzorgd door Dr. Justine Pardoen, hoofdredacteur van Ouders Online en van de Stichting Mijn Kind Online. Zij introduceerde de term “onderkin-generatie”, het begeleidende plaatje zegt genoeg.

Daags na de voorlichtingsavond werd het onderzoeksresultaat gepubliceerd waarin we een nieuwe aandoening aan ons rijtje RSI-aandoeningen kunnen toevoegen namelijk de SMS-nek. Zijn we net verlost van de muis-arm dient de volgende aandoening zich aan. Niet gek natuurlijk als je ziet hoe lang mensen in dezelfde houding naar hun smartphone turen.

De digitale economie
Het is onmogelijk om onze kinderen af te houden van digitale attributen, want met de groei van de digitale economie neemt het belang voor de jeugd om er goed mee om te kunnen gaan alleen maar toe. Er is bijna geen beroep meer waar laptops, tablets en smartphones geen onderdeel van uitmaken. Het werktempo van de digitale generatie neemt rap toe en wil je aantrekkelijk blijven voor de werkgever of je opdrachtgever is toegang tot internet onontbeerlijk geworden.

Leren werken met internet en sociale media is net als leren lezen en schrijven een basisvaardigheid. Met het verschil dat we onze kinderen niet alleen de techniek moeten aanleren, maar vooral ook moeten bijbrengen hoe ze er mee om moeten gaan. De verleiding is groot, want Internet staat namelijk nooit meer uit! Er kleven nogal wat gevaren aan het gebruik, zoals verslaving, misbruik, afleiding, slaapgebrek en slapeloosheid. Vandaar dat we onze kinderen een mediaopvoeding moeten geven. Lastig want dat hebben we zelf nooit gehad. Welke invloed de tablet heeft op jonge kinderen laat het volgende filmpje zien.



Praten helpt
De belangrijkste boodschap van de avond was: praat met je kinderen. En dan niet ‘praatje pot’ en de normale vragen als ‘hoe was het op school vandaag?’ nee, de echte vragen. De vragen die je niet kan vinden op google. De vragen waar kinderen over na moeten gaan denken. Waarbij ze hun hersenen moeten gebruiken, want alleen daar leren ze van. Zoals wat voel je als je blij bent? En waar in je lichaam zit dat gevoel dan? En daar heeft Pardoen helemaal gelijk in, dat doen we eigenlijk nog veel te weinig.

Naast wijzen op de gevaren, zoals ‘vrienden’ die zich anders voordoen dan ze zijn en informatie dat eenmaal op internet is gezet er bijna niet meer vanaf kan, is ook grenzen stellen van belang. Het puberbrein is nog onderontwikkeld en kan moeilijk weerstand bieden aan de verleidingen die internet biedt. Zelf de knop uitzetten is moeilijk, daar hebben ze onze hulp bij nodig. Wij moeten ze laten inzien dat ze bewuste keuzes kunnen maken en welke informatie relevant is en welke niet. Daarbij moeten we zelf het goede voorbeeld geven, dus leg zelf ook eens je smartphone aan de kant.

Zelf leren nadenken
Veel van de huidige jongeren worden opgevoed door de kinderen van de protestgeneratie die zelf weinig regels en grenzen hebben meegekregen, daarom is leren grenzen stellen een belangrijke tip. Veel nieuwe handvatten voor de aan verslaving neigende zoon heb ik niet beantwoord gekregen, dus zal ik het met mijn eigen methodes moeten blijven doen, zoals ik al in een eerder blogje heb verwoord.

Wat we absoluut niet moeten doen is al te veel controleren, zeker niet achter hun rug. Dus ga nu niet stiekem het facebook account van je zoon of dochter napluizen, want dan schaadt je het vertrouwen van je kind. Leer ze juist om zelf na te denken daar worden ze niet alleen wijzer maar ook zelfbewuster en zelfstandiger van. En hou vooral in het achterhoofd dat wij de digibeten zijn en zij de digital natives (geboren met de computer in de wieg) en maak daar vooral gebruik van.

*IRL = In real life = in levende lijfe

Meer informatie vindt je op:
10 tips voor praten over internet
EenVandaag met interview met Justine Pardoen

2 opmerkingen:

henri achterkamp zei

Voor wat betreft het deel van je blog waar je het hebt over dat wij ze moeten leren hoe internet/social media werkt en hoe ze er mee om moeten gaan, ben ik het niet helemaal met je eens. Ik denk dat juist wij als ouders veel meer van onze kinderen op dit gebied kunnen leren. Wij kunnen ze qua techniek niets leren omdat wij daar niets van weten. Dat weten zij vele malen beter dan wij.
Alleen wij kunnen ze onze levenswijsheid meegeven en dat komt dan ook in het vervolg van je blog aan de orde onder het kopje "Praten helpt". Want juist dat is het enige wat wij als ouders kunnen doen.

Jolanda Verburg zei

Hallo Henri,

Leuk dat je reageert.
Natuurlijk heb je gelijk dat zij ons vooral wat te leren hebben als het om de techniek gaat, tenslotte zijn zij de digital natives.
Maar zij hebben ons nodig om ze op de gevaren te wijzen en vooral te behoeden voor verslaving. En dat is al lastig genoeg, want ook bij ons ligt de verslaving op de loer.
Onze wijsheid ligt in hoe het vroeger ging met de communicatie, gewoon face-to-face. Dus bij ons geldt: geen smartphone aan tafel.

Hartelijke groet,
Jolanda