Pagina's

donderdag 11 augustus 2011

Het kan vriezen en het kan dooien

Wie is er nu eigenlijk van slag, het weer of wij? Deze zomer is een aaneenschakeling van lange natte en grauwe dagen. Of is het de verbeelding? Komt het wellicht door de crisis dat we niet meer rooskleurig naar buiten kunnen kijken?

Ik kan mij niet heugen dat een zomer zo slecht is geweest. Vaak is het een kwestie van verbeelding als het lijkt dat een zomer niet zo mooi is. Dan blijkt dat aan het eind van de maand het aantal zonuren moeiteloos is gehaald en was de temperatuur ook normaal. Vaak maken de slechte dagen meer indruk zodat wij die onthouden en gaan de mooie dagen gedachteloos aan ons voorbij.

Nu trof ik een toch wel heel opmerkelijk berichtje aan in de Telegraaf: “Hittegolf op de Noordpool verslaat Nederlandse zomer” . Nu is er deze keer niet zo heel veel voor nodig om de Nederlandse zomer te verslaan, maar blijkbaar is het klimaat op aarde nogal van slag als er zich op de Noordpool een hittegolf voordoet. Voor mij staat het als een paal boven water dat ons klimaat aan het veranderen is. De laatste tien jaar zie ik het onder mijn ogen gebeuren.

Dat de wetenschappers er nog niet over uit zijn blijft mij verbazen. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de tegenstanders van de gedachte dat de aarde aan het opwarmen is, blijkbaar hebben ze daar voordeel bij, harder roepen en meer gehoor krijgen dan de wetenschappers die met harde bewijzen komen. Dat het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) zo nu een dan een fout maakt in haar aannames en daarmee niet helemaal de juiste waarheid weergeeft, werkt ook niet mee aan de beeldvorming.


Gelukkig zijn er ook nog deskundigen en wetenschappers die flink van zich laten horen. Zij maken zich er hard voor dat het broeikaseffect onze planeet geen goed doet en welke gevolgen dat voor ons heeft. Jeremy Rifkin is zo iemand. Hij propagandeert de overstap op waterstof als alternatieve brandstof, omdat dit een schone en veilige energiebron betreft. Er komt namelijk geen kooldioxide vrij, een van de grote boosdoeners als het om de opwarming van de aarde gaat. Zijn visie wordt helder uiteen gezet in bijgaand filmpje, de moeite waard om te bekijken.



Wat ik vooral geweldig vind is dat het idee van Rifkin voor een waterstofeconomie realiseerbaar is, als we maar willen! Het grote voordeel hierbij is dat de wereldwijde afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en de daarmee gepaard gaande onrust in de wereld kunnen afnemen. Ook krijgen mensen met deze technologie de mogelijkheid om waar ook ter wereld zelf energie op te wekken.

Ik had niet gedacht ooit een column over het weer te schrijven. Als iets vervelend is en typisch Nederlands is het wel klagen over het weer. Maar deze keer kon ik het echt niet laten. Omdat ik een optimistische kijk op het leven heb ga ik er vanuit dat we nog wel wat zon in het vooruitzicht hebben. Ik ben er daarom van overtuigd dat we in 2011 nog een heerlijke nazomer zullen krijgen.

3 opmerkingen:

Danielle Klinkenberg zei

Je eerste alinea vind ik super, lekker relativerend. Dat je over waterstof e.d. begint vind ik wat minder. Natuurlijk verandert het klimaat, echter betreffende de oorzaak begin je direct over wetenschap en bewijs. Wat zou er gebeuren als je de ander en dus de wetenschapper loslaat en daarbij ook de oorzaak. Maakt het uit wat de oorzaak is? Verandert dat ons gedrag of dealen we gewoon met dat wat er is? Is co2 verminderen en waterstof de oplossing? Volgens mij zijn het vormen en door ons te verliezen in die vormen lopen we de boodschap die erachter zit mis.

-Jeetje, ik ben lekker op gang vandaag-

Jolanda Verburg zei

Hallo Danielle,

Heel mooie reactie, bedankt. Je legt inderdaad de vinger op de zere plek.
Hier botst het oude denken met de nieuwe weg die we in willen/moeten slaan. Er wordt vaak wetenschap bijgehaald om iets niet te hoeven doen, dat vind ik zo jammer.
Laten we gewoon ons gevoel volgen.

Hartelijke groet, Jolanda

Danielle Klinkenberg zei

Precies, de wetenschap spreekt elkaar nog vaak tegen ook, dus wat hebben we er dan aan?
Inderdaad is het een manier van denken en doen, de crisis in de wereld en de "nieuwe" manier van denken en doen zijn er echt voor een reden!
Succes met het liefhebben van je slakken, als dat lukt dan ligt de wereld voor je voeten!!